Program

PROGRAM KONFERENCJI (7-9.01.2019)
aula, gmach główny ASP im. Jana Matejki w Krakowie, plac Matejki 13

moderator konferencji: dr hab. Marek Braun

 

 

7.01.2019 PONIEDZIAŁEK

Warsztaty dla studentów z  rysunku żurnalowego z Anną Halarewicz

 

8.01.2019 WTOREK

Prezentacje i wykłady zaproszonych prelegentów

 

9:30-9:50

wstęp: dr hab. Anna Pyrkosz
wystąpienie:  JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych, prof. Stanisław Tabisz

 

9:50-10:10

Interdyscyplinarność sztuk projektowych

dr hab. Beata Gibała – Kapecka prof. ASP

 

10:10-10:30

Dydaktyka i moda. Czy można znaleźć dla nich wspólną płaszczyznę?

dr hab. Małgorzata Czudak prof. ASP w Łodzi

Tendencje w modzie, czy patrząc ogólniej, w  szerzej rozumianym dizajnie są ważne. Języka zakodowanych znaków w tym obszarze należy się uczyć, poznawać. Jest niezbędny w pracy projektanta. Jak język angielski w codziennym życiu współczesnych ludzi. Trendy, prądy, nurty pojawiają się i znikają. Jedne szybciej, inne dłużej, ich istnienie trwa chwilę, podobnie jak życie motyla. Ulotnie, nie warte zapamiętania. Obok egzystują zasady przekazywane z pokolenia na pokolenia, kolejnym generacjom. To tradycja – klasyka. Zasady związane z metodyką nauczania projektowania. Należy poznać zakodowane znaki, obowiązujące w projektowaniu, żeby umiejętnie i sprawnie poruszać się w obszarach projektowych. Można porównać to, do nauki alfabetu, poznawania prostych znaków do zapisywania zdań. Kodeksy znaków towarzyszą nam od wieków, porządkują zasady w życiu społecznym, przecież na początku był Dekalog. Jesteśmy do nich przyzwyczajeni, czy przyuczeni? Podporządkowujemy się im, czy łamiemy obowiązujące zasady, poszukując nowych dróg i rozwiązań? Na te pytania spróbuję odpowiedzieć. Kody w ubiorze to kolejne zagadnienie. W procesie kształcenia przyszły projektant poznaje podstawowy język znaków, kodów charakterystycznych dla ubioru. Podstawowy alfabet, stałe zasady. Mając solidną bazę można eksperymentować, próbować. Znaleźć swój własny, zakodowany język ubioru.

 

10:30-10:50

Kostium budynku jako forma identyfikacji architektonicznej

dr hab. inż. arch. Marcin Furtak ( Politechnika Krakowska)

 

10:50-11:10

Techno-Fashion

Sidey Myoo  (ASP Kraków, UJ)

Tematyka wystąpienia dotyczy wykorzystania technologii przy projektowaniu ubioru. Zostanie zaprezentowanych kilka przykładów ubioru, w których wykorzystuje się np. technologię led lub interfejs ciało-komputer. Celem jest pokazanie, że kultura modowa i fashion ma do wykorzystania potencjał, jaki stwarza współczesna technologia interaktywna, wykorzystująca materiały i wzory określane w wystąpieniu jako Techno-Fashion.

 

11:10-11:30

Człowiek – Twórca. Psychologiczne aspekty procesu projektowego.

dr Joanna Pyrkosz- Pacyna

W wystąpieniu omówione zostaną najnowsze metody pracy projektowej (twórcze rozwiązywanie problemów, design thinking) oraz psychologiczne aspekty pracy twórczej takie jak emocje, motywacja, osobowość ale również proces twórczy, inspiracja, intuicja, wgląd. Przywołane zostaną przykłady innowacyjnych firm, które świadomie budują kulturę organizacyjną nastawioną na twórczość i nowatorskie rozwiązania. Podczas wystąpienia poruszone zostaną także kwestie odpowiedzialności przedstawicieli branż projektowych, szczególnie branży tekstylnej.

 

11:30-12:10

Co łączy sztukę ze startapami ? 

Rahim Blak ( Click Community)

 

12:10-12:50

Rozkodowujemy prognozowanie trendów

Marlena Woolford ( Inspiration Trend Analisys)

Podczas wykładu Marlena opowie o historii prognozowania trendów, kilku podstawowych konceptach teoretycznych dotyczących trendów oraz o jej doświadczeniu związanym z pracą w WGSN. Będzie można się dowiedzieć jak firmy korzystają z informacji oferowanej przez WGSN oraz o roli trendów dla projektantów i innych działów firm. Na przykładzie zobaczymy ewolucję trendów od mega trendów do mikrotrendów. Wykład będzie okazją do dyskusji na wiele tematów, w tym o tym jak prognozowanie trendów wpływa na myślenie kreatywne.

 

12:50-13:30 PRZERWA  

 

13:30-14:10

Stany emocjonalne/ Design na świecie na przykładzie London Design Biennale 2018

Marlena Woolford ( Inspiration Trend Analisys)

LONDON DESIGN BIENNALE to nowe wydarzenie na światowej mapie designu. Odbyło się dopiero drugi raz. Impreza reprezentuje koncepty w designie na całym świecie. W obu wydarzeniach uczestniczyła Polska. Podczas wykładu przyjrzymy się różnym interpretacjom „stanów emocjonalnych” – tematu przewodniego biennale. Wykład dotyczący biennale będzie pretekstem do rozmowy na temat mega i makro trendów na świecie, obecnego zeitgeist, kodów i schematów jakie w sobie kryją różne koncepty w designie. Będziemy mogli przyjrzeć się podobieństwom i różnicom w różnych regionach świata oraz spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie: czy więcej nas łączy czy dzieli? Zastanowimy się nad tym jak koncepty przedstawione podczas biennale mogą być wykorzystane w różnych dziedzinach designu, w tym w modzie.

 

14:10-14:30

#człowiekvstrendy 

Hashtag człowiek versus trendy

Anna Spurek ( Benericetti)

O tym jak trendy stały się wyzwaniem dla biznesu. Jak zmieniające się otoczenie z przyjaznego i znanego stało się oceanem niepewności, znaków zapytania i wątpliwości. O przenikaniu trendów do MŚP i o tym, że nie jesteśmy samotnymi wyspami na morzu zmian. O trendach odczuwalnych w podróżach biznesowych przez Europę, Azję i USA. 

 

14:30:14:50

DNA ( lub KOD ) marki- jak projektować zgodnie z filozofią firmy nie tracąc na indywidualności

Agnieszka Król ( LPP S.A.)

 

14:50-15:10

Od moodboardu do sklepu – interpretacja kodu trendowego na rynek masowy

Dominika Pałucka (LPP S.A.)

Podczas swojej prezentacji, Dominika opowie o roli dobierania trendu na komercyjny rynek odzieżowy. Jak ważną rolę ma DNA marki w interpretacji przyszłych tendencji? Gdzie szukać inspiracji? W jaki sposób kategoryzuje się trendy?

 

15:10-15:30

Ubranie jako komunikacja wizualna

prof. Andrzej Głowacki ( ASP Kraków / Witchcraft Lab)

 

9.01.2019 ŚRODA

10:00-12:00

Panel dyskusyjny prelegentów

10:00-16:00

Warsztaty dla studentów z Virtual Reality z Mojo Apps